Wat maakt een veiling een YF event?

Het parochiebestuur van de Opifexkerk in Leidschendam wil een garantie op de huur voordat men openstaat voor een huurcontract met ons. Daarmee ligt ervoor ons een uitdaging om  ondernemer te worden. Met een businessplan naar de bank gaan ligt niet heel erg voor de hand. Alternatieve invalshoeken zijn dus nodig, en als we claimen dat we mensen anders leren kijken, anders leren denken moeten we dat nu zelf ook in de praktijk brengen. Omdat we vooral in het eerste jaar willen experimenteren en bouwen aan de collectie zoeken we naar een methode om de huur voor het eerste jaar veilig te stellen. We denken aan een tweetal opstartevenementen die geld opleveren. Binnen te halen bedrag tussen de 25.000 en 50.000.

1. Een YF-veiling

In een traditioneel veiling concept worden ‘dingen’ per opbod verkocht aan de hoogste bieder. Natuurlijk is het (relatief) eenvoudig om een aantal kunstwerken te veilen. Maar daarmee is het nog geen YF-event. We veilen het gedachtegoed (verbindingen leggen tussen kunst en….). Denk aan:

  •  een workshop vernieuwing binnen de regels  (Ger de Joode, 75 euro p.p, max 15 per groep, meerder keren te verkopen)
  • het programma ‘haal- en brengeiland’ (Menna& Caroline, 100 euro p.p)
  • Abstract City, de andere wereld voor leerlingen van scholen in de buurt (wie wil betalen voor het feit dat de scholen dit project kunnen gaan doen)
  • een buberiaans gesprek met Errit (1500 per keer)
  • een atelier bezoek aan een kunstenaar en een gesprek over een onderwerp
  • een echte dialoog met een schilderij (schilderij naar keuze)
  • een lecture ‘there’s order in this chaos’ (Joop)
  • op stap met Jack van Mildert  in je bedrijf (3000)
  • ervaringen van Arteconomy
  • een concert van het Osiris Trio met werk van Theo Verbey
  • een kunstwerk van hergebruikt materiaal uit de organisatie/thuisomgeving (Jan Eric Visser)

Daarnaast toch ook een aantal werken die door de kunstenaars uit de collectie ter beschikking zijn gesteld waarmee we een verbinding kunnen leggen:

  •  werk van Nasssos Daphnis, heeft naast zijn kunstwerken ook nieuwe pioenrozen gecreëerd
  • werk van Erik Adriaan van der Grijn, maatschappelijke thema’s
  • werk van Ger de Joode, anders kijken naar regels

Wat is dit nu? Hoe kunnen we dit conceptueel verkopen? We veilen innovatie? We verkopen ons talent? We doen zaken maar dan anders? Het moet een anders-dan-anders event zijn.  Een deel van de te veilen evenementen kosten ook geld. We gaan niet naar de bank voor financiering. Door een dergelijk evenement te doen maak je wel duidelijk wat je bent.  Hoe krijg je publiek hiermee?

2. Constructie – Deconstructie

Als we gaan inrichten doen we dat niet met gesloten deuren maar nodigen we het publiek (een bedrijf) uit om samen met ons in te richten.  Voor een bedrijf zou de opzet kunnen zijn  dat je in wisselende teams steeds dingen verandert en reflecteert op het resultaat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: