Als creatieven de leiding krijgen…….

Vanavond een buitengewoon inspirerend gesprek gehad met PiLa die sinds kort uitgeefdirecteur is van een uitgeverij in zwaar weer. Na een wederzijdse persoonlijke en zakelijke introductie was mijn conclusie, deze persoon heeft alles in huis om de in zwaar weer verkerende uitgeverij te ‘redden’: levenservaring, alle aspecten van de uitgeefkolom zelf gedaan of meegemaakt, van A-Z het proces kunnen overzien en duidelijk zijn over waar je nog ervaring hebt, weten wat je nog niet weet. Mooi!

Toch was het gesprek bedoeld als hulpvraag, ik ben vastgelopen, doe ik het wel goed? Ik heb vragen gesteld over:

  • wat is je plan, weet je wat de koers moet zijn? – ja
  • wat mis je het meest – ontbreken van zowel een collectief als individueel verantwoordelijkheidsgevoel
  • wat het je nodig om te kunnen slagen? – energie en tijd die er misschien niet is omdat de geldverstrekkers de geldkraan dichtdraaien, sparringpartners
  • wat zijn je grootste valkuilen? – gevoel arrogant gevonden worden omdat ik ‘het beter weet’
  • hoe wil je werken – samen doen
  • waar zit je passie – mooie dingen maken en daarmee bestaansrecht hebben/creëren.
De conclusie van de avond was dat er op drie onderdelen duidelijke moet zijn wat er te doen is
  • een plan van aanpak omgaan en informatieverstrekking aan de eigenaren – strategie  is er
  • een plan van aanpak voor de organisatie – contouren staan op papier
  • een plan van aanpak om iedere individuele medewerker op 100% te krijgen

Ogenschijnlijk heeft dit gesprek niets te maken met de ontwikkeling van de organisatie Yellow Fellow in Leidschendam.  Toch raakt het elkaar wel. Ergens in het gesprek zat de constatering dat: als creatieven de leiding krijgen hebben ze geen tijd meer om creatief te zijn en dat dat hun grootste bedreiging is. Pila beaamde dit en gaf het voorbeeld van een nieuwe vorm van aanbiedingsbrochure; thematisch en gericht op hergebruik bestaand titels. De ervaring van Pila was dat toen ze dit idee lanceerde bij die en geen in de organisatie er ‘lichtjes in de ogen kwamen’. Creativiteit als de motor achter een organisatie. Een creatief idee als motor van een beoogd veranderingsproces. De vorm van de organisatie realiseren door vanuit de creativiteit te beginnen. Ger had gelijk gisteravond!

Het idee van de aanbiedingsbrochure deed mij denken aan het plan van Caroline: de kleur van de crisis. mensen een schilderij laten kiezen dat verbeeldt wat de  kansen  zijn die deze crisistijd ook met zich meebrengt. Een plan om alsnog te realiseren in Leidschendam?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: